Program pracy naszego zespołu i główne cele
"Najważniejszą rzeczą w igrzyskach olimpijskich jest nie zwyciężyć,
ale wziąć w nich udział..."
ale wziąć w nich udział..."
PROGRAM PRACY Z UCZNIAMI ZDOLNYMI
Program ma na celu
pomoc uczniom zdolnym w osiągnięciu
sukcesów w życiu szkolnym oraz środowisku lokalnym. W celu podniesienia jakości
pracy szkoły w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym w nauce proponuje
się podjęcie zorganizowanych działań w następujących kierunkach:
•
Stworzenie przez szkołę atmosfery dla
uczniów zdolnych w celu przekonania ich o konieczności ciągłego rozwoju oraz
samodzielnej pracy samokształceniowej.
• Ścisła współpraca wychowawców i
nauczycieli w rozpoznawaniu szczególnych zdolności uczniów, inspirowaniu i mobilizowaniu
ich do dalszej pracy.
• Zorganizowanie w szkole działań
wspomagających (np. zadań dodatkowych) w celu rozwijania szczególnych uzdolnień
uczniów.
• Mądre i konsekwentne wdrażanie do
udziału w olimpiadach i konkursach w celu konfrontacji wiedzy i umiejętności
uczniów z innymi.
• Uwzględnienie w planie rozwoju
zawodowego potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym.
• W procesie uczenia się ucznia zdolnego
musi współpracować ze szkołą dom rodzinny.
Rodzice powinni opiekować się pracą samokształceniową ucznia, motywować go do
pracy, z pełną życzliwością aprobować jego wysiłek i doceniać postępy.
• Psychologowie, pedagodzy uważają, że
największe znaczenie w pracy z uczniami zdolnymi ma rozwijanie myślenia
twórczego oraz działania oryginalnego.
CELE GŁÓWNE
1. Rozwijanie
zainteresowań (artystycznych, naukowych, sportowych, społecznych) uczniów.
2. Rozwijanie i poszerzanie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach.
3. Rozwijanie zdolności poznawczych i kształcących.
4. Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i aspiracji uczniów.
5. Uzyskanie wiedzy o wyższym poziomie trudności - zgodnym z poziomem rozwoju
ucznia
6. Kształtowanie umiejętności precyzyjnego, twórczego myślenia i formułowania
wypowiedzi.
7. Kształtowanie postaw społecznych.
8. Przygotowanie do konkursów i olimpiad przedmiotowych.
9. Pomoc w wyborze kierunków dalszego kształcenia (poradnictwo zawodowe).
10. Nauka umiejętności kierowania własnym rozwojem.
CHARAKTERYSTYKA SYLWETKI
Ucznia zdolnego charakteryzuje:
•
wysoki poziom zdolności ogólnych, czyli
zdolność do rozumowania abstrakcyjnego, łatwość uczenia się, inicjatywa i oryginalność w pracy intelektualnej,
•
wysoki poziom zdolności specjalnych
(uzdolnień),
•
wysokie osiągnięcia w nauce,
•
dyspozycje lub osiągnięcia twórcze,
•
silne i szerokie zainteresowania,
•
silna motywacja do zajmowania się ucznia
dziedziną działalności,
•
zdolność do wytężonej pracy, łatwość
skupienia się nad danym problemem, duże zróżnicowanie emocjonalne, szybki styl
pracy,
•
cechy osobowości i wytrwałość w
dążeniach, samodzielność, poczucie własnej wartości, skłonność do dominacji.
Formy pracy z uczniem zdolnym:
1. Stopniowe zwiększanie wymagań.
2. Praca pozalekcyjna.
3. Udział w konkursach i olimpiadach.
4. Indywidualizacja nauczania poprzez realizację zadań o charakterze
interdyscyplinarnym (np. wykonanie prezentacji multimedialnych, tłumaczeń lub
słowników przedmiotowych, kompleksowych opracowań złożonych zagadnień
przyrodniczych, historycznych, społecznych itp.).
5. Pomoc w przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych i
interdyscyplinarnych.
6. Zachęcanie ucznia do samodzielnego uczestnictwa w wydarzeniach
pozaszkolnych, takich jak: odczyty, seminaria, spotkania, wystawy, koncerty,
warsztaty, obozy, kółka zainteresowań, przedstawienia teatralne, seanse
filmowe.
7. Grupowa - koła zainteresowań: matematyczne,
humanistyczne, historyczne, ekologiczne, chemiczne, SKS i inne.
8. Uczniowie mają możliwość udziału w warsztatach, wykładach, seminariach,
konkursach szkolnych, konkursach pozaszkolnych, rozgrywkach przedmiotowych,
pokazach, przeglądach, prezentacjach, zawodach, turniejach, meczach,
wycieczkach edukacyjnych.
9. Opracowywanie przez nauczycieli programów rozwijania zdolności kierunkowych matematycznych,
literackich, artystycznych, społecznych i innych.
10.Prowadzenie lekcji na kilku poziomach i jawne ocenianie.
KLUCZ DO SUKCESU:
-😻 pasja życiowa
-😻 motywacja do pracy
-😻 koncentracja na wybranych dziedzinach
-😻 wsparcie ze strony rodziny
-😻 wiara we własne możliwości
- 😻 świadome uczenie się i aktywność
- 😻 cechy: wytrwałość, pracowitość, poszukiwanie,
-😻 otwartość, optymizm…
Jak ujawnia się TALENT?
„Ja tylko odłupuję te części
kamienia, które są niepotrzebne i uwalniam z niego anioła, który zawsze był w
nim zamknięty.”

Wszyscy urodziliśmy się, by
być geniuszami.
To, czy nasz potencjał zostanie odkryty i wykorzystany,
w dużej
mierze zależy od ważnych osób,
które spotykamy w naszym życiu.
Wiele badań wskazuje,
że wysoki procent uczniów zdolnych nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości
umysłowych w nauce szkolnej. Dlatego należy rozwijać i poszukiwać takich
talentów, czasami ukrytych. Praca z uczniem zdolnym jest często ograniczona podczas
lekcji.
Jeżeli chciałbyś/abyś
rozwinąć swoje pasje, zainteresowania, sama zaistnieć, stworzyć coś dla siebie,
dla szkoły, dla innych, skorzystać z rozrywki, zabawy, czy poprowadzić własny
warsztat, pokaz a może doświadczenie zapraszamy do naszego zespołu Uczeń zdolny, nie znaczy inny. Program jest dla
uczniów naszej szkoły, chętni mogą się zgłaszać do sali 207.
Komentarze
Prześlij komentarz