Program pracy naszego zespołu i główne cele


"Najważniejszą rzeczą w igrzyskach olimpijskich jest nie zwyciężyć,
ale wziąć w nich udział..."


PROGRAM PRACY Z UCZNIAMI ZDOLNYMI

Program ma na celu pomoc uczniom  zdolnym w osiągnięciu sukcesów w życiu szkolnym oraz środowisku lokalnym. W celu podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym w nauce proponuje się podjęcie zorganizowanych działań w następujących kierunkach:
         Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych w celu przekonania ich o konieczności ciągłego rozwoju oraz samodzielnej pracy samokształceniowej.

     Ścisła współpraca wychowawców i nauczycieli w rozpoznawaniu szczególnych zdolności uczniów, inspirowaniu i mobilizowaniu ich do dalszej pracy.

      Zorganizowanie w szkole działań wspomagających (np. zadań dodatkowych) w celu rozwijania szczególnych uzdolnień uczniów.
    Mądre i konsekwentne wdrażanie do udziału w olimpiadach i konkursach w celu konfrontacji wiedzy i umiejętności uczniów z innymi.
   Uwzględnienie w planie rozwoju zawodowego potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym.
       W procesie uczenia się ucznia zdolnego musi współpracować ze szkołą dom  rodzinny. Rodzice powinni opiekować się pracą samokształceniową ucznia, motywować go do pracy, z pełną życzliwością aprobować jego wysiłek i doceniać postępy.
     Psychologowie, pedagodzy uważają, że największe znaczenie w pracy z uczniami zdolnymi ma rozwijanie myślenia twórczego oraz działania oryginalnego.

CELE GŁÓWNE

1. Rozwijanie zainteresowań (artystycznych, naukowych, sportowych, społecznych) uczniów.
2. Rozwijanie i poszerzanie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach.
3. Rozwijanie zdolności poznawczych i kształcących.
4. Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i aspiracji uczniów.
5. Uzyskanie wiedzy o wyższym poziomie trudności - zgodnym z poziomem rozwoju ucznia
6. Kształtowanie umiejętności precyzyjnego, twórczego myślenia i formułowania wypowiedzi.
7. Kształtowanie postaw społecznych.
8. Przygotowanie do konkursów i olimpiad przedmiotowych.
9. Pomoc w wyborze kierunków dalszego kształcenia (poradnictwo zawodowe).
10. Nauka umiejętności kierowania własnym rozwojem.



CHARAKTERYSTYKA SYLWETKI
Ucznia zdolnego charakteryzuje:
         wysoki poziom zdolności ogólnych, czyli zdolność do rozumowania abstrakcyjnego, łatwość uczenia się, inicjatywa  i oryginalność w pracy intelektualnej,
         wysoki poziom zdolności specjalnych (uzdolnień),
         wysokie osiągnięcia w nauce,
         dyspozycje lub osiągnięcia twórcze,
         silne i szerokie zainteresowania,
         silna motywacja do zajmowania się ucznia dziedziną działalności,

         zdolność do wytężonej pracy, łatwość skupienia się nad danym problemem, duże zróżnicowanie emocjonalne, szybki styl pracy,
         cechy osobowości i wytrwałość w dążeniach, samodzielność, poczucie własnej wartości, skłonność do dominacji.



Formy pracy z uczniem zdolnym:
1. Stopniowe zwiększanie wymagań.
2. Praca pozalekcyjna.
3. Udział w konkursach i olimpiadach.
4. Indywidualizacja nauczania poprzez realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (np. wykonanie prezentacji multimedialnych, tłumaczeń lub słowników przedmiotowych, kompleksowych opracowań złożonych zagadnień przyrodniczych, historycznych, społecznych itp.).
5. Pomoc w przygotowaniu się do konkursów przedmiotowych i interdyscyplinarnych.
6. Zachęcanie ucznia do samodzielnego uczestnictwa w wydarzeniach pozaszkolnych, takich jak: odczyty, seminaria, spotkania, wystawy, koncerty, warsztaty, obozy, kółka zainteresowań, przedstawienia teatralne, seanse filmowe.
7. Grupowa - koła zainteresowań: matematyczne, humanistyczne, historyczne, ekologiczne, chemiczne,  SKS i inne.
8. Uczniowie mają możliwość udziału w warsztatach, wykładach, seminariach, konkursach szkolnych, konkursach pozaszkolnych, rozgrywkach przedmiotowych, pokazach, przeglądach, prezentacjach, zawodach, turniejach, meczach, wycieczkach edukacyjnych.
9. Opracowywanie przez nauczycieli programów rozwijania zdolności kierunkowych matematycznych, literackich, artystycznych, społecznych i innych.
10.Prowadzenie lekcji na kilku poziomach i jawne ocenianie. 




KLUCZ DO SUKCESU:

-😻 pasja życiowa
-😻 motywacja do pracy
-😻 koncentracja na wybranych dziedzinach
-😻 wsparcie ze strony rodziny
-😻 wiara we własne możliwości
- 😻 świadome uczenie się i aktywność
- 😻 cechy: wytrwałość, pracowitość, poszukiwanie, 
-😻 otwartość, optymizm…


Jak ujawnia się TALENT? 

„Ja tylko odłupuję te części kamienia, które są niepotrzebne i uwalniam z niego anioła, który zawsze był w nim zamknięty.”
Michał Anioł



Wszyscy urodziliśmy się, by być geniuszami. 
To, czy nasz potencjał zostanie odkryty i wykorzystany, 
w dużej mierze zależy od ważnych osób, 
które spotykamy w naszym życiu.





Wiele badań wskazuje, że wysoki procent uczniów zdolnych nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości umysłowych w nauce szkolnej. Dlatego należy rozwijać i poszukiwać takich talentów, czasami ukrytych. Praca z uczniem zdolnym jest często ograniczona podczas lekcji.


Jeżeli chciałbyś/abyś rozwinąć swoje pasje, zainteresowania, sama zaistnieć, stworzyć coś dla siebie, dla szkoły, dla innych, skorzystać z rozrywki, zabawy, czy poprowadzić własny warsztat, pokaz a może doświadczenie zapraszamy do naszego zespołu Uczeń zdolny, nie znaczy inny. Program jest dla uczniów naszej szkoły, chętni mogą się zgłaszać do sali 207.




















Komentarze

Popularne posty